zondag 8 februari 2015

Water & Vuur - Victoria Scott


Nederlandse naam: Water & Vuur
Originele naam: Fire & Flood
Genre: Young Adult
Schrijver: Victoria Scott
Uitgever: Leopold
Datum eerste publicatie: september 2014
Bladzijdes: 303
Bestel het boek hier!

De zestienjarige Tella is wanhopig: haar broer is ernstig ziek en de artsen staan met lege handen. Dan ontvangt Tella geheimzinnige instructies om deel te nemen aan een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen: jungle, woestijn, oceaan en bergen. En de prijs? Het geneesmiddel dat haar broer kan redden. Modepopje Tella, niet gewend aan ontberingen, is vastbesloten: ze moet winnen! Alle deelnemers krijgen een ei, dat tijdens de race uitkomt. In elk ei zit een Pandora, een speciaal gemanipuleerd dier, met gaven waarmee het de deelnemer kan helpen. Tella s Pandora lijkt niets bijzonders te kunnen of toch wel? En hoe handig zijn Tella s gevoelens voor de zwijgzame, stoere Guy, die net zo graag wil winnen als zij? Want als het erop aankomt, heeft Tella maar één doel: het leven van haar broer redden en dat van zichzelf.
Toen ik dit boek kocht bij de boekhandel had ik wel verwacht dat ik dit boek leuk zou gaan vinden, maar toch presteerde dit boek het om mijn verwachtingen te overtreffen. Tella is geen perfect meisje dat enorm sterk of enorm stoer is, maar dat hoeft ook niet en misschien is dat ook wel de kracht van dit boek; even geen heldin die sterke wapens of geheime krachten heeft. Ze komt juist heel natuurlijk door haar onzekerheid. Ik vind de overige personages zoals; Harper, de tweeling en Guy ook heel goed uitgewerkt. 

Naast de menselijke personages heb je ook nog de pandora’s, die praten niet, maar er word wel over ze gesproken bijvoorbeeld over hoe ze eruit zien. Het is echt een goede toevoeging aan het verhaal. Ik zag ze echt voor me. Het was echt moeilijk om het boek weg te leggen, dat heb ik niet vaak bij een boek. Eigenlijk heb ik maar een kritisch puntje: de pandora’s worden (vrijwel) allemaal aangesproken bij hun typenummers. In dit boek word zelfs afgevraagd waarom je een pandora een naam zou geven. Ik vond de typenummers heel erg moeilijk om te onthouden en haalde ze daardoor ook nog weleens door elkaar. Het was daarom makkelijker geweest als ze allemaal een naam hadden gekregen in plaats van MK910 of zoiets.

De wereld werd trouwens ook goed omschreven. Het begint in de ‘echte wereld’ waar Tella afgelegen woont met haar ouders en ook de ecosystemen: de jungle en de woestijn worden mooi omschreven. De overige ecosystremen: de oceaan en de bergen komen in het volgende boek aan boek. In het boek had je ook nog de romance tussen Tella en Guy. Lezers hoeven niet bang te zijn voor veel kleffe momenten in dit boek, ze zijn er wel, ze het is wel goed gebalanceerd; hun relatie is niet te oppervlakkig en ook niet te klef.

Kortom ik ben erg positief over dit boek. Leuke personages, mooie wereld en ook de pandora’s vond ik geweldig. Ondanks dat kleine negatieve puntje krijgt dit boek de maximum aantal punten. Ik kijk al uit naar het vervolg!

Cijfer:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten